Tuesday, March 9, 2010

حاله


الغضب حماقه يا حورية
أقل شئ في الشغل ب يثير اعصابي... بتنرفز بسرعه وبعيط بشكل
اسرع مابقتش عارفه اتحكم في الجزء ده
كل يوم اقرر اعمل جدول مواعيد وشغل
واحساسي اني عندي مليون حاجه لزم يتعملو قتلني ومش مخليني اصلا اعارف اعمل حاجه تفاصيل صغيره بس مقلقه إلي أقصى درجه الي حوليا بيقيسوا النجاح انه فلوس وانا بحسبه تحقق وده خلاني بفكر كتير اوي في النقطه ديه مش حسه اني متحققه فكرة الرضا عن نفسي مش بتكتمل يمكن علشان الفكره في حد ذاتها مش مكتمله داخل تكويني العقل والمعرفي يبقى مفروض اعمل ايه ابداء اضيف كلمه الرضا لمفهوم حياتي او اقرب ليها بشكل مادي محسوس علشان اقدر اطلع بيها من خاانه الاشئ الي خانه المعرفه مانا إستحاله احس بحاجه انا اصلا مش عارفه هي ايه او ايه معانها ياعني لما بتيجي مفروض ايه الي بيحصل ياعني بفرح بزعل بعيط امتى بوصل للمرحله ديه الي متأكده انها بتعدي عليا كتتير اوي خلال يومي بس بضيع علشان انا اصلا مش عارفها كل ما بفكر بالشكل ده بيطلع في دماغي كلمه وحده بتنور وتطفي بشكل سريع ومضات ومضات مكتوبه بالنور الأبيض على لوحه في شارع في باريس
قاعد على اول الشارع راجل فنان سيلويت عجوز اوي
عملي وشوش كتير بالورق مفروض انهم انا
بس كلهم مش شبهي رغم إصراره انه بيعمل وشي ديه عيني وبقي وديه المسافه ما بنهم
وبيأكد بشكل مستميت
ان الوش ده وشي وامام رفضي المستمر ان الوش ده مش شبهي بيعيد
الوش مره واتين وتلاته
وكل مره يبصلي اوي قبل ما يمسك ورقته البيضه والمقص اخر وش عملهولي كان شكله غريب اوي قص الورقه بشكل دائري وسبها من غير ملامح وطلب مني اركب انا عليها الشكل الي عايز علشان ببساطه هو بيرسم بمقصه الملامح الخارجيه لكن الملامح والشخوص الجوانيه ديه ملهوش فيها ومش هتهمه ولا هتهم الناس ما كل ده مش هيبان الناس الي بتهتم بالظاهر فقط
وعلشان انا مش عارفه اصلا شكل وشي الجواني ولا متأكده من مدى حقيقة البراني
مابرضاش اخد الوشوش وبسبها وبمشي
وطول الطريق في دماغي كلمه وحده
( السمك ملهوش ذاكره) الجمله ديه قالها عمر واكد في فيلم جنينه الأسماك
لما كان واقف يأكل السمك الي في الحوض الكبيييييير
وحارس جنينه قاله ان السمك بيفتكر الي أكله وبيعرف شكله
انا حسه نفسي زي السمك ماعنديش ذكريات في الفتره الحاليه مش فاكره اي حاجه وده شئ مقلق على وحده زي كانت لحد
وقت قريب بتحترف التخزين بتخزن كل حاجه واي حاجه بشر وارقام ورق كتب اي حاجه وكل حاجه

يتبع